Chocolate Chip Cookie -kakku

piparikakku

Tänään on syntymäpäiväni. Taas.

Tasan vuosi sitten muotoilin ajatukseni näihin sanoihin:

”Vuodet ovat antaneet minulle paljon. Elämäni on ollut rikasta ja palkitsevaa. Olen elänyt täysillä. Olen nähnyt Pariisin valot yön pimeydessä ja haistanut Manhattanin sateen jälkeen. Olen viettänyt viikon Dominikaanisen tasavallan turkoosiseinäisessä putkassa. Olen kadottanut kenkäni jatkoilla ja asunut Lontoon rumimman rakennuksen vieressä. Olen kiivennyt Eiffel-tornin huipulle ja laskeutunut muinaisen pyramidin sisään. Olen peruuttanut autolla väärään suuntaan yksisuuntaista katua ja käynyt ampumaradalla ja rullaluistindiskossa. Olen kaatunut ja noussut aina uudelleen ylös.

Olen valvonut auringonnousuun asti parhaiden ystävieni kanssa. Olen onnistunut ja pettynyt. Olen rakastunut.

Olen käynyt Adrianmeressä alastonuinnilla kodittoman sirkustaiteilijan ja Euroopan komission jäsenen kanssa. Olen maistanut syntymävuotenani valmistettua shampanjaa. Olen esiintynyt teatterin lavalla, elokuvissa ja tv:ssä. Olen kokeillut rajojani ja rikkonut turhia tabuja. Olen luopunut suurista haaveista ja löytänyt uusia tilalle. Olen nähnyt taulujani myytävän taidegalleriassa ja olen eksynyt Venetsian sokkeloisilla kujilla. Olen menettänyt rakkaita läheisiä.

Olen tanssinut suihkulähteissä ja nähnyt revontulien tanssivan taivaalla. Olen kokenut oloni suureksi ja merkityksettömäksi. Olen kellunut Israelin Kuolleessa meressä ja pelannut uhkapelejä Nevadan aavikolla aamukuudelta. Olen purjehtinut Siaminlahden poikki ja ajanut valkoisella avoautolla Miamista Key Westiin. Olen viettänyt tammikuun ensimmäisen päivän patikoiden Islannin jäätiköillä ja juhlinut vuoden vaihtumista kerrostalon katolla sota-alueen keskellä Libanonissa.

Elämäni ei ole aina ollut pientä tai vaatimatonta, mutta joukkoon on mahtunut myös hellävaraisia kokemuksia. Olen ollut yksinäinen, onnellinen, nälkäinen. Olen elänyt. Suurta seikkailua, ihmisen kokoista elämää.

En ole lähelläkään sitä pistettä, minkä kuvittelin tähän ikään mennessä saavuttaneeni. Enkä välttämättä haluaisikaan olla. Tarinani on vasta alussa. Olen kiitollinen jokaisesta hetkestä, jokaisesta vesisateesta ja jokaisesta ateriasta. Toivon edessä olevien vuosien tuovan paljon lisää seikkailuja ja herkullisia kakkuja.”

chocolate chip cookie kakku

Tekstiä lukiessani tuntui ensin siltä, ettei mikään ole muuttunut. Todellisuudessa olen kuluneen vuoden aikana edennyt elämässäni suurin harppauksin ja saavuttanut monia tavoitteita. En kaikkia, mutta monia.

Tinkasin katukauppiaiden kanssa Marrakechin kiireisillä kujilla, patikoin Saint Lucian sademetsissä ja veneilin Amsterdamin kanaaleja ristiin ja rastiin. Kävin katsomassa Euroviisuja Köpiksessä ja söin elämäni parasta baklavaa Tel Avivissa. Tanssin salsatansseja juhannusyönä Zürich-järvellä ja eksyin vuorikiipeillessäni Sveitsin Alpeilla. Matkustin Euroopan halki junalla ja olin pitkästä aikaa oikeasti yksin, täysin vastuussa itsestäni.

Vietin ihania iltoja suurissa ja pienissä kokoonpanoissa minulle rakkaiden ihmisten kanssa. Opettelin rullalautailemaan, ratsastin hevosella ja aloitin seinäkiipeilyn. Kävin poimimassa mustikoita ja nokkosia suoraan luonnosta omalle lautaselle. Aloitin viimein tämän ikioman blogini. Tein paljon virheitä ja luulen jopa oppineeni niistä jotain.

Nyt tuntuu todella hyvältä ajalta tässä elämässä. Jos jokin voi tehdä tämän päivän vielä paremmaksi, se on jättimäisistä suklaahippukekseistä koottu kakku!

Ainekset:

400g voita

4dl sokeria

1dl kookospalmusokeria

3 kananmunaa

4dl vehnäjauhoja

2tl leivinjauhetta

1tl ruokasoodaa

hyppysellinen suolaa, kardemummaa ja muskottipähkinää

50g valkosuklaata

50g maitosuklaata

50g tummaa suklaata

kuorrutukseen + täytteeseen:

500g mascarpone-juustoa

oman maun mukaan sokeria ja vaniljaa

Ohjeet:

Aloita vatkaamalla voi ja sokerit huolellisesti yhteen. Sekoita kananmunat joukkoon yksitellen ja lisää sitten keskenään sekoitetut kuivat ainekset. Taittele lopuksi taikinaan ronskisti rouhitut suklaat.

Jaa taikina kolmeen osaan ja asettele voideltuihin kakkuvuokiin, joiden pohjalla on pyöreä pala leivinpaperia. Paista 180-asteisessa uunissa noin 45 minuuttia, kunnes keksit tummuvat hieman reunoilta ja ovat keskiosasta lähestulkoon kiinteitä. Jättikeksit kypsyvät vielä uunista poistamisen jälkeen, joten älä kuitenkaan paista niitä liikaa.

Valmista kuorrutus vatkaamalla mascarpone kuohkeaksi ja lisäämällä siihen oman makusi mukaan makeutta ja vaniljaa. Kerrosta jäähtyneet ja kiinteytyneet keksit päällekkäin niin, että jokaiseen väliin tulee antelias annos mascarponea. Viimeistele halutessasi tuoreilla marjoilla ja mintulla ja nauti!

Avainsanat: , , , ,

2 thoughts on “Chocolate Chip Cookie -kakku

  1. Liisa R. sanoo:

    Nyt on niin mahtavan näköinen kakku että on pakko itsekkin tällainen ehkä väsätä..

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

