Maailman parhaat sokeripullat

Olen sankari.

En ole ikinä ollut sellainen ihminen, joka kehuu mielellään itseään, joten tyydyn vain toteamaan, että olen sankari. Uskomattoman hieno ihminen. Todellinen herrasmies. Minun sietäisi saada palkintoja. Eilen minä nimittäin pelastin hengen.

Sankaritekoni tullaan muistamaan vielä vuosisatojen päästä, ja jos maailmassa on ollenkaan oikeudenmukaisuutta niin nimissäni tullaan rakentamaan monumentteja – koska olen sankari. Vaatimaton sankari.

Olin matkalla lähirannalle ihailemaan auringonlaskua kun pienellä rantatiellä vastaan tuli siili, joka ei selkeästi voinut hyvin. Parka ei päässyt kunnolla jaloilleen eikä tuntunut olevan edes täysin tajuissaan. Paikalla oli minua ennen jo kaksi aikuista ihmistä, jotka eivät osanneet muuta tehdä kuin pällistellä, ja näiden saamattomien ihmisten ansiosta minä pääsinkin sankarin asemaan.

Reilun tunnin sain kipeän siilin kanssa odotella, mutta lopulta eläintenpelastuslaitokselta saapui uljas eläinlääkäri, joka ainakin alustavan tutkinnan perusteella uskalsi luvata, että Jerry toipuu vielä. Niin, nimesin siilin Jerryksi, tietenkin.

Lopullista diagnoosia pitää vielä jännittää, mutta yksi asia on täysin varmaa: jatkossa kun ihmiset väittävät minua pahaksi ihmiseksi (sitä tapahtuu yllättävän usein), vetoan joka ikinen kerta tähän sankaritekooni. Olen sankari, ja nyt olen pullani ansainnut.

Ainekset:

1dl lämmintä maitoa

1 kananmuna

1pkt kuivahiivaa

1rkl ruokosokeria

5dl vehnäjauhoja

200g kylmää voita

Sokerihuurre:

3dl sokeria

1 appelsiinin raastettu kuori

3tl kanelia

1tl kardemummaa, inkivääriä, muskottipähkinää

ripaus suolaa

+ 100g voita

Ohjeet:

Aloita sekoittamalla hiiva, sokeri ja jauhot kulhossa. Lisää voi pieninä paloina ja nipistele seos yhtenäiseksi. Vatkaa kananmuna ja maito yhteen ja lisää jauhoseoksen joukkoon. Peitä taikina kelmulla ja anna kohota viileässä useamman tunnin ajan, mieluiten yön yli.

Ruskista voi pannulla – sekoittele varovaisesti ja siirrä pois lämmöltä kun voi alkaa kuplia tai tummua. Voitele muffinivuoat voilla ja sokeroi ne.

Kauli taikina ohueksi neliöksi ja levitä loppu voi taikinalevyn päälle. Sekoita sokerihuurteen ainekset yhteen ja ripottele puolet seoksesta taikinalevyn päälle. Rullaa pitkäksi rullaksi ja leikkaa noin 3-4 sentin paksuisiksi kiekoiksi. Asettele kiekot muffinivuokiin (tai voideltuun ja sokeroituun kakkuvuokaan Boston-kakuksi) ja paista 180-asteisessa uunissa noin 20 minuuttia, kunnes pullat tummuvat kauniisti päältä.

Pyörittele kuumat pullat lopussa sokeri-mausteseoksessa ja nauti lämpiminä!

 

Yksi kommentti

  1. Celina

    Hurraa (x3) Oi Sinä Ritari Valkoisessa Haarniskassasi! 🙂
    Ja ihan aikuistenoikeesti – kiitän kauniisti kaikkien maamme ”pikkuJerryjen” puolesta, että teit kuten teit ja pelastit reppanan. Vetää viininpunaiseksi raivosta nuo tuollaiset ”aikuiset”, jotka seisovat vieressä ja katsovat että: ”siinä se kituu, voi kuinka julma on maailma” ja ”kas, nyt se pikkuisen kuoli…”
    Kiitos mielenkiintoisesta blogista – saa minut aina hyvälle tuulelle.
    Veikeää alkanutta vuotta!

    Tykkää

Jätä kommentti