Kotitekoinen kurkkusalaatti + herkulliset hodarit

kurkkusalaatti hod dog

Viikko sitten alkanut edellispäivän saaga jatkuu yhä. Karkasin nimittäin keskiviikkona Raumalle lomailemaan ja ensi töikseni tiedustelin äitini mielipidettä asiaan. Hän vastasi välittömästi ja epäröimättä, että edellispäivä on se yleinen termi kun toissa päivä on vanhan kansan murretta.

Tässä on siis kaksi vaihtoehtoa. Joko edellispäivä on oikeasti Rauman kieltä ja minä olen elänyt koko elämäni yhtä suurta valetta tai minä ja äitini olemme oikeassa ja kaikki muut suomalaiset ovat väärässä. Olen melko varma, että tuo jälkimmäinen.

kurkkusalaatti

Olen kyllä tehnyt Raumalla muutakin kuin opiskellut suomen kielioppia. Edellispäivänä tein nimittäin elämäni herkullisimmat hodarit. Mausteiset merguez-lammasmakkarat, sriracha-majoneesi ja paahdettu sipuli toivat kaikki oman kortensa kuvainnolliseen kekoon, mutta ehkä suurimman kunnian ansaitsee tämä herkullinen ja raikas kurkkusalaatti.

Ainekset:

1 kurkku

puolikas sipuli

puolikas punainen chili

1dl valkoviinietikkaa

3rkl sokeria

suolaa

Ohjeet:

Pilko kurkku erittäin pieniksi kuutioiksi. Laita kuutiot siivilään, ripottele päälle hieman suolaa ja valuta ylimääräiset nesteet pois, tarvittaessa kurkkukuutioita kevyesti painamalla.

Pilko sipuli ja siemennetty chili samalla tavalla pieniksi kuutioiksi.

Sekoita etikka, vesi, sokeri ja suola pienessä kattilassa ja kiehauta. Lisää muut ainekset kattilaan ja kiehauta uudelleen. Anna jäähtyä, purkita ja nauti esimerkiksi hodareiden tai hampurilaisten piristäjänä!

Jätä kommentti